16 februarie 2011

comertul romanesc

Ei, dragii mosului, s-a intamplat minunea! Dupa aproape un an (sau mai mult? Cand a scos Cameron oda Amazonului de i-a zis Avatar?) am intrat intr-un cinematograf! Si cum nu ma atragea nici-un film anume, am zis sa mergem la ceva care sa nu ma adoarma in scaun, asa ca m-am dus la Season of the Witch-un film la limita categoriei B, in care singurul actor care mi-a placut a fost o actrita: Claire Foy. Restul actorilor cred ca au fost chemati acolo pentru nume. Nicolas Cage are aceiasi fata de parca il strang chilotii, Ron Pelman are un rol natural da' slabut, restul se pierde in peisaj cu roluri subtiri rau. In fine, efecte CGI decente, actori putini, decoruri frumoase, machiaje demne de un film PG-13, desi eu l-as fi impins spre pg-16. In fine, bine a zis cineva, un film de Popcornfest.
Dar nu asta m-a facut sa scriu, ci iesirea efectiva la film, care s-a produs in minunatul Sun Plaza, deschis cu mai putin de un an in urma, cu surle si trambite, ca fiind cel mai mare, cel mai ofertant, bla-bla. E drept ca am ales o ora strategica, pranzul de sambata. Ca mdeh, la varsta mea prefer sa imi fac siesta in canapeaua de acasa. Asadar mi-am agatat consoarta de brat si ne-am prezentat la film. In avans am facut o rezervare de bilete, cu gand ca ne vom calca pe bombeuri cu pustii care vor sa pipaie si ei ceva in sala. Normal ca pierdem rezervarea ca am intarziat, insa voi trece peste nervii facuti de nevasta cu ocazia asta (ca mie im place ca atunci cand am un program sa il si respect), dar ne prezentam la ghiseu si cerem doua bilete, cu teama ca o sa ne rupem gaturile privind de sub ecran. Tipa de la casa ne spune semisurazatoare ca ne putem alege oriunde in sala. Sa imi cada fata cand am vazut ca in toata sala erau ocupate 2 locuri la momentul la care ne prezentasem noi! Alegem niste locuri pe centru, platim cei 46 lei, apoi dam un tur de mall, ca mai aveam de pierdut ceva vreme. Plasate strategic langa cinema sunt restaurantele, ceea ce mi se pare ok. Cu gand ca omul mai si mananca la pranz, ma uit pe preturi, care par rezonabile. Se face ora de mers in sala, dam biletele si ne uitam sa vedem ce vom ingurgita in timpul filmului. Inghit in sec cand vad ca o cola de jumate e 9 lei, sar peste oferta de popcorn + cola care costa 20 de lei, luam de baut si mergem in sala. care sala zic eu ca putea prelua 100 de spectatori fara probleme. In sala, noi doi. Mai trec 5 minute, mai intra doi. In fine, nu se stinsese lumina, nu incepusera reclamele. Mai era timp. Se face semiintuneric, incep reclamele, mai intra unul. Eu inca mai sper ca nu suntem in efectiv complet. Dupa 15 minute de reclame se lasa intunericul atat peste sala cat si peste sperantele mele. Filmul a rulat cu 5 (CINCI!!!!) oameni in sala!!! Ma delectez cu pelicula care mi-a amintit de vremea cand eram eu mic si filmele aveau zgarieturi pe ele, ca asa era si asta, cica productie 2011 (unde dracu o fi rulat pana atunci??? sau o fi o noua moda, pseudo-vintage?). Se termina filmul (tot 5 am ramas) si dam sa iesim. Impingem de usa pe care scria Exit si dam intr-un culoar. Unde nu te puteai orienta cine stie ce, ca probabil era facut pentru marile mase de spectatori care ar fi trebuit sa inunde culoarul si sa te poarte in efectul de turma (din celelalte sali nu a iesit nimeni! Cred ca asta era bestseller-ul saptamanii). Ma orientez, gasesc in sfarsit iesirea si nimeresc inapoi in zona de restaurante.
Si cum orice om gandeste mai bine cu burta plina (buna mancarea vietnameza!), incep sa ma gandesc: bai frate, cine ii invata pe astia comert? Ce o fi in creierasele lor cand stabilesc preturile si politicile de marketing? Pe mine m-au scuturat de 64lei. sa presupunem ca as fi fost dispus sa ma labartez la "oferta" lor de cola+popcorn si sa dau 86lei si ca toti ar fi facut ca mine. La rularea aia ar fi intrat in casa 430lei, bani care se presupune ca ar trebui sa acopere si chiria spatiului, si consumurile (curatenie, paza, vanzare, materie prima, pelicula, curent electric, etc). Si ma intreb sincer: nu era mai normal ca macar acolo unde poti sa scazi pretul ca sa atragi mai multi spectatori? La cola adaosul lor e de 200%. La popcorn e chiar mai mare. Dar daca adaosul era de 100% si bagau 30 de oameni in sala nu era mai bine? Daca biletul nu era 23lei ci 15 nu venea mai multa lume acolo? Oare din rulaj nu faceau mai multi bani decat din practicarea unor tarife prohibitive? Nu am vazut niciun fel de promotie de tipul "Ia-ti prietena la film! Intrati 2 pe un bilet!", "In grup e mai bine! Aduna un grup de 5 si 1 intra gratis!" sau mai stiu eu ce alte metode de marketing. Si atunci cum dracu sa ai profit??? oare toate firmele care apar prin mall-uri sunt fatade pentru spalare de bani? Pentru ca sincer ma indoiesc ca cineva castiga cu adevarat din comertul din mall. Ba mai mult, psihologic am capatat o repulsie la ideea de a ma duce intr-un cinema in care suntem la fel de multi ca la mine in sufragerie.
Bun, sa zicem ca managerii cinematografului sunt niste imbecili pusi acolo pe criteriul PCR. Insa m-am dus sa imi iau o cafea. Cafeneaua, un patrat de 10x10 amenajat decent. Preturile, toate cu 2 cifre. Expresso-ul bun, insa si aici un calcul grosier imi da un adaos global de aproape 200% fata de costuri. Bun, aici cat de cat erau clienti, deci sa zicem ca a umbla la preturi ar fi ajutat dar inca mai mergea si asa. Si totusi nu cumva oamenii astia se autosaboteaza? Nu cumva au ramas in urma, la vremurile cand puteai sa vinzi si rahat ca daca era frumos ambalat puteai cere oricat? Oare toti astia care fac comert in zilele noastre lucreaza cu banii altora? Ca altfel nu imi explic cum naiba iti poti trata afacerea cu atata sictir. Pentru toti acesti "manageri", am un mesaj "Faliment placut!"

Niciun comentariu: